ПЕРСПЕКТИВИ ЕКСПЛУАТАЦIЇ «ДАМБИ» ЧЕРЕЗ ХАДЖИБЕЙСЬКИЙ ЛИМАН ОБГОВОРЕНО В ОДЕСЬКІЙ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
Голова Одеської облдержадміністрації Сергій Гриневецький взяв участь у селекторнiй нарадi Міністерства розвитку громад та територій України (Мiнрегiону) та Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, яку в режимi онлайн провiв Мiнiстр Олексiй Чернишов.
«Хаджибейська дамба», протяжнiстю 3,5 – 3,8 км, що була споруджена майже 90 рокiв тому для захисту територій Суворовського та Приморського районів Одеси від затоплення водами Хаджибейського лиману, безумовно є частиною iсторiї Одеси ХХ-го столiття. Земельний насип дамби споруджувався в 1940-х роках без будь-якого проєкту шляхом відсипання ґрунту, піску, каменів та інших матеріалів на непідготовлену основу. «Дамбу» кілька разів реконструювали (нарощували), самопливний канал залишався поза увагою, внаслідок чого вiн став непридатним для експлуатації. У зв’язку з цим у 1969 році була побудована насосна станція (КНС-25), а також напірний колектор D 1400 мм для викачування води з лиману. Проте останніми роками використання цiєї КНС стало економічно невигідним, зокрема, у зв’язку iз значними витратами на електропостачання.
На сьогодні не визначено будiвельно-технiчного, юридичного та експлуатацiйного статусу зазначеного об’єкту, включаючи кадастровi характеристики щодо земельної дiлянки, в зонi якої розташована дана споруда, також принциповим є аварiйний стан «дамби».
Наслiдки потенцiального прориву зазначеного «гiдротехнiчного об’єкту» через сезоннi повенi, раптовi «залповi зливи» та регулярний багаторiчний цикл iнтенсивного обмерзання та відтавання будiвельних конструкцiй можуть призвести до затоплення території міста площею понад 23,0 кв км (майже 50-ти промислових підприємств), що виведе з ладу системи енергозабезпечення, водопостачання та водовідведення Суворовського району Одеси та центральної частини міста з населенням більше 500 тис. осіб. При цьому «дамба Хаджибейського лиману» є основою дiлянки автомобiльної міжнародного значення М-28, що проходить територією новоствореного Одеського району, зокрема, через Нові Біляри та смт Чорноморське.
У зв’язку з аварiйною загрозою у 2016 – 2017 роках Одеською мiською радою на основi вiдповiдної проєктно-кошторисної документації щодо проведення першочергових заходів iз запобігання руйнування зазначеного об’єкту, виконано ремонт тіла «дамби» на найбільш зношених її ділянках протяжністю 900 п.м., що стало першим етапом проведення невідкладних протиаварiйних заходів. Додатково за допомогою професiйних водолазiв було обстежено пiдводну частину об’єкту на площi 6 тис. кв м. Проте, як неодноразово визначалося профiльними спецiалiстами-науковцями, ефективне вирiшення зазначеної проблемної ситуацiї можливо лише через оперативне проведення комплексного технiчного обстеження усього об’єкту з негайним застосуванням вiдповiдних будiвельно-технiчних заходiв.
За результатами наради Міністр розвитку громад та територій України Олексiй Чернишов надав вiдповiднi доручення керiвникам профiльних структурних пiдроздiлiв Одеської областi щодо розробки комплексу заходiв з капiтального ремонту та реконструкцiї iснуючого iнженерного спорудження, що одночасно виконує функцiї гiдротехнiчного та транспортного об’єкту.