АВАРІЙНИЙ СТАН ДАМБИ ХАДЖИБЕЙСЬКОГО ЛИМАНУ ТА ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ МОЖЛИВОЇ НАДЗВИЧАЙНОЇ СИТУАЦІЇ ОБГОВОРИЛИ НА ПОЗАЧЕРГОВОМУ ЗАСІДАННІ ТЕБ та НС ОДЕСЬКОЇ ОДА

Сьогодні голова обласної державної адміністрації, голова комісії  Сергій Гриневецький провів позачергове засідання комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій облдержадміністрації.

Одним з питань, яке розглянули члени комісії –  аварійний стан дамби Хаджибейського лиману та визначення рівня можливої надзвичайної ситуації.

З цього питання доповів директор Департаменту з питань цивільного захисту, оборонної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Одеської ОДА Сергій Готко.

«Проблема по утриманню дамби Хаджибейсьского лиману існує практично з часів її спорудження. Дамба вздовж автомобільної дороги загального користування державного значення М-28 Одеса-Южний (М-14 з під’їздами, км 11+350 – 14+820 (Обхід м.Одеса) до цього часу не визначена як гідроспоруда і не має балансоутримувача. На балансі Служби автомобільних доріг перебуває лише проїжджа частина автодороги М-28. Така ситуація не дає змоги вирішити питання щодо реконструкції ділянки автодороги «Обхід м. Одеса» у законодавчому порядку. У кінці 60-х років без відповідних експертних висновків дамбу перетворено у відрізок автодороги загального користування державного значення, де рух великовантажного автотранспорту ускладнив і без того аварійний її стан. Дамбою проходить об’їзна дорога загальнодержавного значення М-05-01 «Обхід м. Одеса», що з’єднує автодороги у напрямку до міст Києва, Рені та Миколаєва, як дорога європейського спрямування» – сказав Сергій Готко.

За оцінкою експертів, сьогодні дамба є об’єктом підвищеної небезпеки. Відповідно до технічного висновку (попереднього) Одеської державної академії будівництва та архітектури від 27 серпня 2021 року, наданого за результатами аналізу обстежень та проведеного огляду технічного стану дамби, встановлено, що дамба знаходиться в аварійному стані.

«Основною причиною, яка може призвести до руйнування дамби, є збільшення рівня води в лимані до критичного та, як наслідок, аварійний скид більше 600 млн куб.м води в житлову та промислову зони Пересипу. Головним природним чинником зміни рівня води лиману є обсяг весіннього водопілля. Основним антропогенним фактором є скидання стічних вод м.Одеси у лиман.        У 2015 році під час шторму рівень води в лимані досяг критичного рівня, була розмита верхня частина дамби внаслідок чого під дорожнім покриттям утворилися глибокі вимоїни, які досягли дорожнього полотна. Прорив дамби можливий у період паводків та тривалих зливових дощів, а також під час бурхливого таїння  снігу та льоду у весняний період. Найбільш імовірного руйнування дамби слід очікувати на ділянках проходження  трубопроводів від насосних станцій № 4 і № 5, які прокладено у тілі дамби» – додав Департамент з питань цивільного захисту, оборонної роботи та взаємодії з правоохоронними органами.

Нині технічний стан дамби є незадовільним, а рівень води в лимані – критичним. У разі невжиття заходів може бути прорив дамби, що стане причиною екологічної і соціальної проблеми та призведе до виведення з ладу ПрАТ «Сінтез ОЙЛ», АТ «Ексімнафтопродукт», АТ «Одеснафтопродукт», ТОВ «Укрлоудсістем», ДП «Одеський нафтопереробний завод» (підприємство не працює, але на території залишились резервуари із залишками нафтопродуктів), СБО «Північна» з іловими майданчиками, нафторайон Одеського морського торговельного  порту.

«При прориві дамби може виникнути значна зона затоплення, яка може становити до 23,0 кв.км при найбільшій глибині затоплення до 2,0 м. Потенційний небезпеці підпадають більше 50 підприємств і житлових забудов, що порушить енергозабезпечення, водопостачання та водовідведення північної і центральної частини м. Одеси з кількістю населення понад 500 тис. осіб. Утримання води на затопленій території може тривати  до 10 діб. Підтоплення території унеможливить переміщення автомобільними дорогами та залізничними коліями із центру міста до ДП «Український дитячий центр «Молода гвардія» та у зворотному напрямку, створить порушення умов життєдіяльності значної кількості населення міста Одеси, зокрема Суворовського та Приморського районів» – поінформував членів комісії ТЕБ Сергій Готко.

З метою зниження загрози затоплення території міста неодноразово проводились технічні обстеження та заходи щодо укріплення пошкоджених ділянок дамби. У 2016 – 2017 роках на замовлення Управління капітального будівництва Одеської міської ради виконано зміцнення тіла дамби на найбільш зношеній ділянці довжиною 900 м. Водночас заходи з укріплення дамби носять тимчасовий характер і лише частково знижують ризики прориву. Досить серйозні і тривалі навантаження, до яких належать ураганний вітер і сильне хвилювання вод лиману, рясні зливи, призводять до того, що утворюються нові аварійні ділянки та підвищується ймовірність того, що дамба не витримає. Для можливості вирішення питання стосовно збереження дамби, зняття ризиків щодо її руйнування та затоплення території міста необхідне застосування комплексного підходу.

«На сьогодні Укравтодор розробляє проєктну документацію на реконструкцію ділянки автомобільної дороги вздовж Хаджибейського лиману за оптимальним напрямком. ТОВ «Гіпроград» виготовлено Робочий проєкт «Першочергові заходи з капітального ремонту та стабілізації стану аварійних ділянок дамби у м.Одесі», відповідно  до якого визначено, що існує ризик виникнення аварійної ситуації при підйомі рівня води в лимані. Також, листом Державний регіональний Проєктно-вишукувальний інститут «УКРПІВДЕНДТПРОВОДГОСТТ»  поінформував Головне управління ДСНС України в Одеській області щодо можливості виникнення надзвичайної ситуації при прориві дамби.Сьогодні не визначено балансоутримувача дамби, що є одним із стримуючих факторів планування та вжиття заходів щодо її належного утримання» – завершив доповів директор Департаменту з питань цивільного захисту, оборонної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Одеської ОДА Сергій Готко.

Заслухавши доповів члени комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій облдержадміністрації на сьогоднішньому позачерговому засіданні вирішили:

1. Визнати аварійний стан дамби як загрозу виникнення надзвичайної ситуації техногенного характеру (за кодом 11110 – НС унаслідок прориву греблі (дамби, шлюзу тощо) з утворенням хвилі прориву та катастрофічного затоплення), яка може набути державного рівня (відповідно до пункту 4.3 Порядку класифікації надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру за їх рівнями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.03.2004 № 368) у зв’язку з можливим руйнуванням споруди та порушенням нормальних умов життєдіяльності понад 500 тис. осіб на тривалий час (більш як на 3 доби); (підпункт 3 пункту 4 в редакції постанови Кабінету Міністрів № 297 (29-2009-п) від 02.04.2009).

         2. Рекомендувати Одеській міській раді здійснити заходи відповідно до ч 2 ст 335  Цивільного кодексу України  щодо  взяття на облік дамби Хаджибейського лиману, як безхазяйної, передачі її у комунальну власність  та визначення її балансоутримувача (врахувати, що гідротехнічна споруда (дамба) розташована в межах адміністративної території міста Одеси).

         3. Департаменту з питань цивільного захисту, оборонної роботи та взаємодії з правоохоронними органами облдержадміністрації направити документи до  ДСНС України для прийняття остаточного рішення  Експертною комісією з визначення рівнів та класів надзвичайних ситуацій  стосовно  незадовільного технічного стану дамби Хаджибейського лиману.