Безпека в освітньому процесі – на часі: в Одесі презентували «Концепцію системи забезпечення безпеки в закладах освіти»

З початком навчального року питання безпеки в закладах освіти стоїть доволі гостро. Мова йде не лише про фізичну та психологічну безпеку всіх учасників освітнього процесу, але й про навички реагування в надзвичайних ситуаціях.

Оскільки війна триває і загроза, включаючи ракетні удари, обстріли та атаки дронів, залишаються буденними явищами, сфера освіти також потребує адаптації до нових реалій. Стратегічною метою для всіх учасників освітнього процесу стає прийняття цих умов, готовність до змін і набуття нових компетенцій в питаннях безпеки. В той же час завданням держави є забезпечення безпечного навчального процесу для освітян, учнів та батьків на фізичному та психологічному рівнях, що включає як законодавчий елемент, так і політичні ініціативи та конкретні інструменти.

12 вересня 2023 року в Одесі відбулася презентація «Концепції системи забезпечення безпеки в закладах освіти», розробленої за ініціативи  Фонду Президента України з підтримки освіти, науки та спорту, у співпраці з Міністерством освіти і науки та Міністерством внутрішніх справ, за підтримки “ЮНЕСКО”. Концепція передбачає розробку державної політики, протоколів та інструментів для підтримки психічного здоров’я та надання психосоціальної допомоги в системі освіти з одного боку, та сприяння впровадженню системи безпечного освітнього середовища та його управління з іншого.

Одеська область обрана одним із пілотних регіонів, де вперше будуть імплементовані всі елементи безпекової Концепції. Під час презентації «Концепції системи забезпечення безпеки в закладах освіти» представники Офісу Президента, МВС, МОН, голова Одеської обласної державної (військової) адміністрації, директор обласного департаменту освіти, обласної прокуратури та представники ЮНЕСКО також обговорили пілотний проєкт з освітянами та головами територіальних громад Одещини.

Після основної частини – презентації «Концепції системи забезпечення безпеки в закладах освіти” та Пілотного проєкту – відбувся відкритий мікрофон на тему: «Нагальні проблеми щодо створення безпечного середовища у закладах освіти Одеської області у 2023-2024 навчальному році» для голів територіальних громад регіону.

«Сучасні реалії вимагають участі та готовності від усіх учасників освітнього процесу здобувати нові компетенції в сфері безпеки. Набуття практичних навичок реагування в надзвичайних ситуаціях – тепер базовий і життєво необхідний елемент в процесі освіти», – зауважила Ольга Будник, Радник – уповноважена Президента з питань Фонду Президента України з підтримки освіти, науки та спорту.

«Основне наше завдання спрямоване на те, щоб у школі діти відчували себе в безпеці та комфорті, що забезпечує очний формат навчання для здобувачів освіти області у 2023/2024 навчальному році», – під час виступу сказав Олег Кіпер, голова Одеської обласної державної адміністрації, начальник обласної військової адміністрації.

«Створення безпечного навчального середовища є пріоритетом для Національної поліції України. Ми посилили присутність поліції в навчальних закладах, закріпивши конкретних поліцейських для комунікації та проведення просвітницьких заходів. Маршрути патрулювання наблизили до шкіл. Забезпечуємо заклади освіти “тривожними” кнопками та сигналізацією, сприяємо встановленню відеоспостереження та фізичної охорони. Для створення безпечного навчання потрібна співпраця всіх органів влади, громадських та міжнародних організацій. Наш Пілотний проєкт і є прикладом такої співпраці», – прокоментував Василь Богдан, начальник Управління ювенальної превенції Національної поліції України.

«Під час надзвичайної ситуації критичну роль відіграватимуть саме відпрацьовані вміння. Цьому елементу Концепції безпеки надано особливу увагу: до питань системного практичного навчання вперше підійшли ґрунтовно, чітко розподіливши ролі в закладах освіти. Наприклад, вводиться термін «Команда реагування», її склад визначається адміністрацією закладу освіти, яка отримує інструменти, методики, а головне – її учасники проходять системні практичні тренінги на базах ДСНС для відпрацювання відповідних компетенцій під час настання надзвичайних ситуацій», – зазначила Оксана Савицька, Радник Міністра освіти і науки, національний проектний офіцер ЮНЕСКО.

«Оскільки життя та безпека кожної людини є безперечною цінністю, то формування безпечного середовища для кожного учасника освітнього процесу є одним із вагомих питань в умовах сьогодення», – відмітив Олександр Чекригін, директор департаменту запобігання надзвичайним ситуаціям Державної служби України з надзвичайних ситуацій.

«Одним із важливих компонентів в новому навчальному році є збереження психоемоційного стану, формування фізичної та психічної безпеки у здобувачів освіти . Задля підтримки психологічної безпеки у закладах освіти області працює 626 практичних психологів, які в умовах війни допомагають дітям впоратися зі стресом», – наголосив Олександр Лончак, директор Департаменту освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації.

В рамках візиту до одного із закладів освіти в місті Одеса був проведений навчальний урок для дітей 3 та 5 класів щодо пожежної безпеки та правил дорожнього руху структурними підрозділами ДСНС та Національної поліції України.

Наступним етапом Пілотного проєкту є координаційний візит міжсекторальної групи до територіальних громад Одеської області та навчальних закладів, де безпосередньо будуть реалізовані всі елементи “Концепції системи забезпечення безпеки в закладах освіти”.

Про «Концепцію забезпечення безпеки в закладах освіти»

 В рамках аналітичних досліджень, ініційованих Фондом  Президента України з підтримки освіти, науки та спорту в співпраці з Міністерством освіти і науки та Міністерством внутрішніх справ, за підтримки “ЮНЕСКО”, які лягли в основу «Концепції забезпечення безпеки в закладах освіти», визначено, що психологічна безпека та підтримка усіх учасників освітнього процесу є такою ж важливою, як і фізична. Розробка Концепції безпеки не обмежувалася лише українським контекстом,  а також врахувала досвід інших країн, які потерпають від військових конфліктів.