ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК КУХАРІВ Є ОДНИМ ІЗ ПРІОРИТЕТІВ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ, В РАМКАХ РЕФОРМИ ШКІЛЬНОГО ХАРЧУВАННЯ – СЕРГІЙ ШКАРЛЕТ
Одним із пріоритетів МОН за словами Міністра освіти і науки України Сергій Шкарлета, в рамках реформи шкільного харчування є професійний розвиток кухарів. Для цього вже затверджено стандарт професійної (професійно-технічної) освіти з професії «Кухар дитячого харчування», а впродовж 2021 року МОН оновлює зміст стандарту професійної (професійно-технічної) освіти та освітніх програм за професією «Кухар».
«Ми продовжуємо вести відкритий діалог із місцевими органами влади, які й втілюють нові правила та стандарти роботи шкільних їдалень. Спільними зусиллями впродовж останнього року нам вдалося суттєво поліпшити їх матеріально-технічну базу, провести навчання кухарів і вже з першого вересня почати годувати тисячі учнів корисними стравами. Робота в цьому напрямі не зупиняється. Комплексне оновлення шкільного харчування українських школярів – надзвичайно важливий та водночас складний крок. Він став можливим завдяки зусиллям великої кількості людей. Попри різні умови та можливості різних громад і закладів освіти, ми впевнено рухаємося до мети», – зазначив Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет.
За рахунок коштів держбюджету в 7 областях (Волинська, Івано-Франківська, Київська, Львівська, Полтавська, Рівненська, Харківська) та у м. Київ на базі закладів профтехосвіти створено навчально-практичні центри сучасної професійної (професійно-технічної) освіти. До кінця 2021 року також планується створення таких центрів у Вінницькій, Донецькій, Запорізькій, Луганській, Сумській, Хмельницькій, Чернівецькій областях.
Крім того, з метою популяризації профтехосвіти, підвищення мотивації здобувати робітничі професії, пов’язані з системою харчування, підписано меморандум про співпрацю між МОН та шеф-кухарем Євгеном Клопотенком. У рамках меморандуму започатковано пілотний проєкт на базі двох київських училищ (Київське вище професійне училище швейного та перукарського мистецтва та Вище професійне училище №33). В рамках пілоту учні не лише опанують сучасні практики, а й змінять підхід до вивчення теоретичного матеріалу. Водночас викладачі закладів пройдуть підвищення кваліфікації.
Сергій Шкарлет, виступаючи на ІІ-му регіональному форумі «Реформа системи шкільного харчування», який пройшов в Одесі, в рамках Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у Новій українській школі за ініціативи Першої леді Олени Зеленської, також наголосив на питаннях, які потребують особливої уваги органів місцевого самоврядування та забезпечення своєчасного прийняття рішень, зокрема:
– щодо вартості харчування у закладах загальної середньої освіти, забезпечення виконання норм харчування, асортименту буфетів тощо;
– впровадження нових підходів до організації шкільного харчування в контексті розроблення нових меню, професійної підготовки кухарів;
– проведення роз’яснювальної роботи з батьками;
осучаснення матеріально-технічної бази харчоблоків, впровадження в закладах освіти системи безпечності та якості харчових продуктів і процесів виробництва (НАССР);
– дієвої комунікації з постачальниками продуктів та послуг харчування (коригування договорів відповідно до змін нормативної бази тощо).
Під час тематичних панелей та дискусій учасники обговорили складові реформи, оновлення нормативної бази, безпечність та якість, ресурсне забезпечення, культуру здорового харчування, строки реалізації та очікуваний результат реформи, впровадження та контроль нових норм харчування, публічні закупівлі, проєктний підхід до переобладнання закладів освіти тощо.
З-поміж інших тем форуму:
– тлумачення нових норм та етапність переходу на них;
– підхід до складання нового меню, технологічні карти, система погодження, рекомендоване меню;
– кухар як носій нових знань і основний реалізатор реформи;
публічні закупівлі у сфері організації харчування та добросовісна конкуренція;
– проєктний підхід переоснащення закладів – капітальний ремонт, будівництво з нуля;
– безпека приготування та НАССР;
– успішні кейси інших країн у реформуванні шкільного харчування та імплементація їх в Україні.