Зміни щодо надання допомоги внутрішньо переміщеним особам
Урядом 26 січня 2024 року прийнято постанову Кабінету Міністрів України „Деякі питання соціальної підтримки внутрішньо переміщених осіб та інших вразливих категорій осіб” (далі – Постанова № 94 ) задля підтримки внутрішньо переміщених осіб, зокрема сімей, в яких є особи, які потребують продовження виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.
Щодо допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам Постановою передбачено:
1) автоматичне продовження до 1 березня 2024 року (без додаткового звернення) виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, у яких у січні 2024 року закінчився шестимісячний період отримання такої допомоги;
2) можливість подання заяви на продовження виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам вже починаючи з 1 лютого 2024 року. Таким чином, особам, які відповідають критеріям Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 332 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 11 липня 2023 р. № 709) (далі – Порядок № 332), які звернуться з особисто поданою заявою у лютому – березні 2024 року, така допомога призначатиметься починаючи з 1 березня 2024 року.
Автоматично з 1 березня 2024 року продовжуються виплати для таких категорій внутрішньо переміщених осіб:
· для пенсіонерів, у яких станом на 1 січня 2024 року розмір пенсії не перевищує 9 444 грн (чотири прожиткових мінімуми для осіб, що втратили працездатність);
· осіб з інвалідністю I чи II групи, дитині з інвалідністю віком до 18 років, дитині, хворій на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, якій не встановлено інвалідність;
· дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, та особам з їх числа віком до 23 років, зокрема таким, які перебувають у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях, а також батькамвихователям і прийомним батькам.
У разі коли особі не було продовжено виплату допомоги автоматично, але вона належить до зазначених вище категорій осіб, їй може бути призначено допомогу за заявою.
Іншим членам сім’ї виплата допомоги може бути продовжена на підставі подання заяви на призначення допомоги.
Постановою визначено термін “непрацююча працездатна особа”, що означає особу, яка досягла 18-річного віку та за станом здоров’я здатна до трудової діяльності і не працює, не проходить військову службу, не займається підприємницькою діяльністю чи професійною незалежною діяльністю, не здобуває освіту за денною формою у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти.
Згідно із Законом України „Про зайнятість населення” особами працездатного віку вважаються особи, які не досягли встановленого статтею 26 Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” пенсійного віку.
На підставі подання заяви допомога продовжуватиметься:
1) для непрацюючих осіб працездатного віку, які здійснюють догляд за дитиною до 14 років, для сімей у яких, виховується троє і більше дітей віком до 18 років, всі діти проживають в сім’ї і не виховуються в інтернатних закладах та:
фактичним місцем проживання (перебування) такої сім’ї є території, на яких ведуться бойові дії або території можливих бойових дій, для яких не визначена дата завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій), території активних бойових дій, включеної до переліку територій;
або сім’я проживає на території, для якої визначена дата завершення бойових дій, включеної до переліку територій, та території, що не включеній до переліку територій, але у закладах дошкільної освіти та/або закладах загальної середньої освіти, що розташовані на території територіальної громади, на якій проживає така сім’я, відсутні місця або навчання проводиться он-лайн (повністю або частково). Для такої сімʼї допомога призначається, якщо відомості про відсутність місць у закладах дошкільної освіти та/або закладах загальної середньої освіти або про те, що навчання в таких закладах проводиться в режимі он-лайн (повністю або частково (гібридному форматі), отримані шляхом інформаційної взаємодії між органами соціального захисту населення та органів управління у сфері освіти.
У разі відсутності інформаційної взаємодії уповноважена особа, яка звернулася за призначенням допомоги на сім’ю, надає підтвердний документ щодо відсутності місця у закладі дошкільної освіти та/або закладі загальної середньої освіти для влаштування дитини або щодо проведення навчання в таких закладах в режимі он-лайн (повністю або частково).
Звертаємо у вагу, що у випадках, коли інформація (про відсутність місць у закладах дошкільної освіти та/або закладах загальної середньої освіти або про гібридне навчання , а саме в режимі он-лайн (повністю або частково)) може бути одержана органом соціального захисту населення із загальнодоступних джерел – підтвердний документ не вимагається (наприклад – накази, рішення органів місцевого самоврядування)
Якщо непрацююча особа працездатного віку зареєструвалася в центрі зайнятості як безробітна або як така, що шукає роботу, і при цьому у сім’ї діти навчаються он-лайн, такій сім’ї допомога призначається без додаткових документів.
2) для сімей у складі якої є: непрацююча працездатна особа, яка на дату звернення за допомогою зареєструвалася в центрі зайнятості як безробітна або як така, що шукає роботу, зокрема для отримання ваучера на навчання, але ще не працевлаштувалася; діти, які відвідують заклади дошкільної освіти та/або навчаються у закладах загальної середньої освіти, та/або діти, які навчаються в закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти.
3) якщо у складі сім’ї є особа, яка доглядає за особою з інвалідністю I групи або дитиною з інвалідністю віком до 18 років, або особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, або особою, яка досягла 80-річного віку, за дитиною, хворою на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, якій не встановлено інвалідність, що підтверджується документально.
4) коли у складі сім’ї є працездатні особи, які працюють, провадять підприємницьку діяльність/незалежну професійну діяльність, зокрема, які протягом попередніх шести місяців отримання допомоги працевлаштувалися, зареєструвалися як фізична особа — підприємець та розпочали відповідну діяльність або отримали допомогу на здобуття економічної самостійності/мікрогрант/грант на створення або розвиток власного бізнесу/ваучер на навчання, у складі сім’ї є діти віком до 14 років.
В усіх зазначених вище випадках допомога призначатиметься на всіх осіб з числа внутрішньо переміщених осіб у такій сім’ї з урахуванням норми, що інші непрацюючі працездатні особи із складу сім’ї (крім одного отримувача допомоги) зобов’язані зареєструватися в центрі зайнятості як безробітні або як такі, що шукають роботу, зокрема для отримання ваучера на навчання, або розпочати діяльність відповідно до Закону України “Про зайнятість населення”.
У разі невиконання такої умови виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за місяцем виникнення обставин, які впливають на припинення права отримання допомоги.
Прийняті зміни мають сприяти стимулюванню внутрішньо переміщених осіб працездатного віку до працевлаштування.
При зверненні за призначенням допомоги внутрішньо переміщені особи мають бути обов’язково попереджені щодо необхідності виконання вищезазначених умов.
Слід зазначити, що виплата допомоги також призначатиметься на другий шестимісячний період на підставі подання заяви на призначення допомоги:
1) малолітній дитині, яка прибула без супроводу законного представника за заявою особи, яка перебуває у сімейних, родинних відносинах, за наявності документа, що підтверджує сімейні, родинні зв’язки особи з дитиною, виданого службою у справах дітей за місцем звернення, або особи, яку батьки або інші законні представники уповноважили супроводжувати дитину, що підтверджується письмовою заявою одного із законних представників, завіреною органом опіки та піклування, або особи, до сім’ї якої тимчасово влаштовано дитину, яка залишилася без батьківського піклування (за наявності копії наказу служби у справах дітей про тимчасове влаштування);
2) вагітній жінці після 30-го тижня вагітності (27-го тижня вагітності — для жінок, яких віднесено до I—IV категорій осіб, постраждалих від наслідків аварії на Чорнобильській АЕС), що підтверджується інформацією про номер запису в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я про сформований медичний висновок про тимчасову непрацездатність категорії “Вагітність та пологи” або довідкою лікувально-профілактичного закладу встановленого зразка. Перевірка інформації про сформований медичний висновок проводиться з використанням Порталу Дія згідно з Порядком ведення Реєстру медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я, затвердженим наказом МОЗ від 18 вересня 2020 р. № 2136;
3) особам, які втратили працездатність, але не мають права на пенсійну виплату та / або отримують державну соціальну допомогу відповідно до Закону України “Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю” або Закону України “Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю” (крім осіб з інвалідністю І та ІІ групи), якщо середньомісячний сукупний дохід на одного отримувача в такій сім’ї протягом тримісячного періоду, за який враховуються доходи на момент продовження виплати допомоги, не перевищує чотирьох розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на 1 січня року, в якому приймається рішення про призначення допомоги.”;
Звертаємо увагу, що під час подання заяви внутрішньо переміщена особа або уповноважена особа має заповнити опитувальник щодо потреби (чи відсутності потреби) у послузі з догляду за дитиною „муніципальна няня” (за формою, що додається).
Своїм підписом внутрішньо переміщена особа або уповноважена особа підтверджуватиме також, що вона ознайомлена з умовами, визначеними Порядком № 332, а саме:
щодо обов’язку зареєструватися в центрі зайнятості як безробітні або як такі, що шукають роботу, зокрема для отримання ваучера на навчання, або розпочати діяльність відповідно до Закону України “Про зайнятість населення”;
що у разі невиконання такої умови виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за місяцем виникнення обставин, які впливають на припинення права отримання допомоги.
Також зазначаємо, що згідно з Постановою № 94, внутрішньо переміщені особи, які отримували допомогу та відмовилися від неї, або яких було знято з обліку як внутрішньо переміщених осіб через те, що такі особи повернулись до покинутого місця проживання, але знову були змушені з нього виїхати, та яких повторно взято на облік як внутрішньо переміщених осіб, також зможуть знову звернутись за призначенням допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.
Пунктом 24 Порядку № 332 також передбачена необхідність повідомлення уповноважену особу або отримувача про підстави відмови у призначенні/ продовженні виплати допомоги та порядок оскарження рішення.
Додатково повідомляємо, що у разі, якщо особа повідомляє, що вона не проживає разом із чоловіком (дружиною) та не пов’язана з ним / з нею спільним побутом (що підтверджено документально або перебуває за кордоном/зникла безвісти/депортована за межі України – наприклад: довідкою (або акт) від органів місцевого самоврядування, об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-експлуатаційної контори) у таких випадках до складу сім’ї включаються тільки ті особи, які спільно проживають.
Про гуманітарну допомогу
Інформація про Реєстр надавачів та отримувачів соціальних послуг
На виконання статті 15 Закону України ,,Про соціальні послуги” розроблено Реєстр надавачів соціальних послуг та постанови Кабінету Міністрів України від 27.01.2021 № 99 «Про Реєстр надавачів та отримувачів соціальних послуг», (далі – Реєстр).
Даний Реєстр працює в тестовому та промисловому середовищах, консультацію щодо користування Реєстром можна отримати у:
Міністерстві соціальної політики України, контактна особа – Крістіна Вітко, керівник експертної групи з питань цифрових систем Директорату стратегічного планування, координації політики та євроінтеграції, тел.: (044) 284 39 08;
державному підприємстві «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України» за телефонами:
- кол-центр: (044) 49 419 10;
- відділ технічної підтримки: (044) 494 19 26.
Посилання на роз’яснення Міністерства соціальної політики України щодо Реєстру: https://www.msp.gov.ua/content/reestr-nadavachiv-socialnih-poslug.html
Перелік реєстраторів для внесення відомостей до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг територіальних громад Одеської області та адреси прийому документів від надавачів соціальних послуг населення
Інвалідність
Оздоровлення та відпочинок дітей за рахунок бюджетних коштів
Департамент соціальної та сімейної політики
Директор Департаменту | Дементьєва Тетяна Миколаївна | Біографічна довідка |
Заступник директора Департаменту – начальник управління соціальних послуг | Жукова Юлія Миколаївна | |
Заступник директора Департаменту – начальник управління соціального захисту | Назаренко Світлана Борисівна | |
Заступник директора Департаменту – начальник управління фінансово – господарського забезпечення | Шека Лариса Миколаївна | |
Начальник управління з питань внутрішньо переміщених осіб | Вакансія | |
вул. Канатна, 83 (11 поверх), м. Одеса, 65012
+38 (048) 753 – 11 – 90
Розпорядок роботи:
Понеділок – четвер: 9:00 – 18:00
П’ятниця: 9:00 – 16:45
Обідня перерва: 13:00 – 13:45
Основні функції
- організовує виконання Конституції і законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, наказів Міністерства соціальної політики України та здійснює контроль за їх реалізацією;
- здійснює державний контроль за дотриманням підприємствами, установами та організаціями правил, норм, стандартів у межах визначених повноважень;
- аналізує стан та тенденції соціального розвитку у межах Одеської області та вживає заходів до усунення недоліків;
- бере участь у підготовці пропозицій до проектів програм соціально-економічного розвитку Одеської області;
- вносить пропозиції щодо проекту обласного бюджету, забезпечує ефективне і цільове використання відповідних бюджетних коштів;
- бере участь у підготовці заходів щодо регіонального розвитку;
- розробляє в межах компетенції проекти розпоряджень голови обласної державної адміністрації, у визначених законом випадках – проекти нормативно-правових актів з питань соціального захисту населення, а також бере участь у погоджені проектів нормативно-правових актів, розроблених іншими органами виконавчої влади; у розробленні проектів розпоряджень голови ОДА, проектів нормативно-правових актів, головними розробниками яких є інші структурні підрозділи облдержадміністрації;
- бере участь у підготовці звітів голови обласної державної адміністрації для їх розгляду на сесії обласної ради;
- готує самостійно або разом з іншими структурними підрозділами інформаційні та аналітичні матеріали, статистичну, адміністративну, оперативну звітність з питань, що належать до його компетенції, для подання обласній державній адміністрації, Міністерству соціальної політики України;
- забезпечує реалізацію заходів щодо запобігання корупції;
- готує (бере участь у підготовці) проекти угод, договорів, меморандумів, протоколів зустрічей делегацій і робочих груп у межах своїх повноважень;
- розглядає в установленому законодавством порядку звернення громадян; опрацьовує запити і звернення народних депутатів України та депутатів відповідних
- місцевих рад; забезпечує доступ до публічної інформації, розпорядником якої є Департамент;
- постійно інформує населення про стан здійснення визначених законом повноважень;
- контролює органи місцевого самоврядування та надає методичну допомогу з питань виконання наданих їм законом повноважень органів виконавчої влади у сфері соціального захисту населення;
- забезпечує у межах своїх повноважень виконання завдань мобілізаційної підготовки, цивільного захисту населення, дотримання вимог законодавства з охорони праці, пожежної безпеки;
- проводить моніторинг проблемних питань реалізації державної соціальної політики у сфері соціального захисту населення, готує та подає пропозиції щодо їх врегулювання обласній державній адміністрації та Міністерству соціальної політики України;
- координує, контролює та забезпечує у межах повноважень виконання державних цільових програм;
- у сфері соціально-трудових відносин, оплати праці та зайнятості населення:організовує на засадах соціального діалогу проведення колективних переговорів та укладення територіальної угоди із профспілками та їхніми об’єднаннями, організаціями роботодавців та їхніми об’єднаннями, що діють на території Одеської області;
- сприяє розвитку соціального діалогу, організації співробітництва обласної державної адміністрації із профспілками та їхніми об’єднаннями, організаціями роботодавців та їхніми об’єднаннями;
- бере участь у розробленні та реалізації регіональних програм, спрямованих на удосконалення системи управління охороною праці підприємств та запобігання нещасним випадкам на виробництві;
- забезпечує соціальний захист працівників, зайнятих на роботах зі шкідливими та важкими умовами праці;
- розробляє обласну програму зайнятості населення або бере участь у її розробленні, координує реалізацію заходів, передбачених місцевими програмами зайнятості населення, бере участь у реалізації інших заходів щодо поліпшення ситуації на ринку праці;
- сприяє ефективному використанню трудових ресурсів, раціональній, продуктивній і вільно вибраній зайнятості, підвищенню конкурентоспроможності робочої сили, продуктивності праці тощо;
- у сфері соціальної підтримки населення, забезпечення державних соціальних гарантій окремим категоріям громадян:виконує координаційно-методичні функції та проводить моніторинг у сфері надання та виплати державних допомог, компенсацій, субсидій та пільг:
- забезпечує організацію та координацію роботи, пов’язаної з обліком внутрішньопереміщених осіб;
- здійснює контроль за правильністю і своєчасністю призначення та виплати структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних державних адміністрацій та виконавчих органів місцевого самоврядування компенсацій та інших соціальних виплат тощо;
- у сфері надання соціальних послуг (соціального обслуговування) населенню, проведення соціальної роботи:вивчає потребу Одеської області в соціальних послугах, готує та подає пропозиції обласній державній адміністрації щодо організації надання соціальних послуг відповідно до потреби та утворення ефективної системи надання соціальних послуг;
- забезпечує у межах повноважень організацію соціального замовлення;
- бере участь в оцінюванні конкурсних пропозицій, які подаються недержавними суб’єктами, що надають соціальні послуги, на конкурс із залученням бюджетних коштів для надання соціальних послуг;
- забезпечує організацію роботи з утворення та розвитку мережі закладів, установ, служб і притулків з надання соціальних послуг людям похилого віку, особам з інвалідністю, сім’ям/особам, які перебувають у складних життєвих обставинах та потребують сторонньої допомоги, у тому числі дітям, а також колишнім випускникам дитячих будинків та шкіл-інтернатів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, на початковому етапі їх самостійного життя, особам, які постраждали від торгівлі людьми та насильства в сім’ї;
- проводить координацію та методологічне забезпечення діяльності територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг) та інших соціальних закладів, установ і служб із реалізації законодавства України тощо;
- з питань поліпшення становища сімей, запобіганню насильства в сім’ї, оздоровлення та відпочинку дітей, забезпечення гендерної рівності та протидії торгівлі людьми:забезпечує організацію та проведення у територіальній громаді соціальної роботи, спрямованої на соціальну підтримку дітей, сімей та молоді, запобігання потраплянню у складні життєві обставини, забезпечення сприятливих умов для всебічного розвитку сім’ї, найповнішої реалізації сім’єю своїх функцій;
- забезпечує реалізацію заходів із запобігання та протидії домашньому насильству та ефективну взаємодію усіх суб’єктів, які реалізують такі заходи;
- реалізує передбачені законодавством заходи, спрямовані на протидію торгівлі людьми;
- здійснює заходи, спрямовані на забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків;
- спрямовує та координує діяльність Одеського обласного центру соціальних служб для сім’ї, дітей і молоді;
- сприяє утворенню дитячих будинків сімейного типу та прийомних сімей;
- координує в межах повноважень проведення заходів, спрямованих на організацію оздоровлення та відпочинку дітей, сприяє збереженню та розвитку мережі дитячих оздоровчих закладів;
- надає методичну допомогу структурним підрозділам соціального захисту населення райдержадміністрацій, відповідним органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам та організаціям щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, протидії дискримінації за ознакою статі та торгівлі людьми, запобігання насильству в сім’ї, проводить збір та підготовку документів щодо встановлення статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми тощо;
- у сфері соціальної інтеграції осіб з інвалідністю:сприяє розвитку реабілітаційних установ для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю, подає пропозиції органам місцевого самоврядування щодо потреби у реабілітаційних установах, а також організації надання реабілітаційних послуг шляхом залучення недержавних організацій;
- координує діяльність реабілітаційних установ для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю обласного підпорядкування;
- організовує роботу із забезпечення осіб з інвалідністю транспортними засобами, технічними та іншими засобами реабілітації;
- веде облік осіб з інвалідністю та дітей осіб з інвалідністю для забезпечення їх автомобілями (у тому числі безоплатного та пільгового) відповідно до законодавства України;
- координує та контролює виплату компенсаційних виплат тощо;
- організовує та забезпечує внутрішній контроль та внутрішній аудит діяльності підприємств, установ та організацій, що належать до сфери його управління, за результатами проведеної роботи звітує Міністерству соціальної політики України;
- забезпечує ведення єдиної інформаційно-аналітичної системи соціального захисту населення (ІАССЗН), Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги (ЄДАРП); централізованого банку даних з проблем інвалідності (ЦБІ), інших інформаційних систем та реєстрів, визначених Міністерством соціальної політики України, підтримує єдине інформаційне і телекомунікаційне середовище у складі інформаційної інфраструктури Міністерства соціальної політики України та власний сегмент локальної мережі.